Heeft iemand nog goede huishoudtips om dingen langer schoon te houden of makkelijker schoon te maken?

Vooral in ons oude huis heb ik het gevoel dat ik nooit echt klaar ben met schoonmaken. Het ene is nog maar net schoon of het andere moet eigenlijk al weer gedaan worden.

Wie heeft er goede tips om bepaalde dingen langer schoon te houden en waardoor het schoonmaken ervan makkelijker en sneller gaat? Ik bedoel dan bijvoorbeeld keukenpapier in de keukenkastjes, aluminiumfolie op het fornuis als je aan het bakken bent, etc.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Verrassing : het huishouden IS nooit klaar ; zodra je alles gedaan hebt kun je weer vanvoren af aan beginnen en vaak al veel eerder dan dat ; het is dweilen met de kraan open.

Een boekje waar ik veel plezier van gehad heb (en nog) maar dat helaas niet meer in de reguliere verkoop is (???) is Schoon ! van Claudette Halkes. Soort Baedeker voor de Huisvrouw Ultra-light. Leuke tips en ideetjes en schemaatjes om de boel bij te houden, speciaal geschreven voor en door vrouwen die een schoon huis wel leuk vinden maar niet echt de Zen en de kunst van het Opruimen zien. Tweedehands vast nog wel aan te komen.

En verder is het natuurlijk net zo als met afvallen : we weten het wel, maar we willen het makkelijker. Maar helaas is het ook hier gewoon : bijhouden, niet opstapelen, elke dag een half uurtje of uurtje voor uittrekken, plannen, weggooien weggooien weggooien en zorgen dat de gezinsleden hun taakjes doen. Pfff......ik ben een heel goed voorbeeld van de beste stuurlui wat dat aangaat....

Volgens mij is het enige dat écht werkt :geen man, geen kinderen, gene huisdieren, geen hobbies, niet thuis eten en zeker niet zelf koken, vijftig uur in de week werkenen eeb huishoudster de enige manier om er echt goedvanaf te komen. Maarja, persoonlijk heb ik liever een léven, inclusief de rommel.

Het type tips dat jij noemt helpt op den duur ernstige vervuiling in te perken als je helemaal niet wilt schoonmaken, maar is vaak an sich al een beetje rommelig. Kun je alles wel gaan afplakken. Of zoals veel afro-amerikanen doen: de nette meubels altijd onder grote plastic hoezen laten zitten en ze zo gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

de badkamer droogmaken na gebruik (o.a. trekker in douchecabine), het voorkomt veel kalkaanslag. ik vind de badkamer altijd het ergste.

als je ramen gaat wassen doe je geneden uien in je sop, zo was je je ramen heel streeploos. scheelt dus extra.

meer tips heb ik eigenlijk niet, je hebt er zelf ook al aangegeven wat ik ook wist.

Toegevoegd na 1 minuut:
en je moet je huis toch bij blijven houden, want elke dag komt er (on)zichbaar vuil bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Droogloopmatten bij de voor- en achterdeur
Bakpapier in de oven gebruiken
Elke dag wat chloor in de wc pot
Was ophangen ipv in de droger scheelt veel kreukels en dus strijkwerk
Dekbebdovertrekken kopen die je omgekeerd ook kunt gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gevoel dat je hebt,is geen gevoel maar de bittere waarheid! Je huis is een object dat voortdurend je aandacht op eist en vooral een oud huis! De enige tip,die ik je kan geven,maar daar heb je waarschijnlijk niet veel aan,is ga verhuizen naar een nieuwbouwhuis.Dat scheelt wel,maar niet veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik na het douchen shower power op de beslagen ramen,kranen, tegels en glazen douche-wand.
Hierdoor droogt alles streeploos op.
Is mijn spiegel te vuil door bv tandpasta dan nadat je gespoten hebt met shower power even met een vochtige doek of spons er over. Het droogt streeploos op.
Als je een bad hebt, kan je na een goede schoonmaakbeurt het bad behandelen met auto/shampo die een waslaag achter laat. Hierdoor hecht er minder vuil aan het bad. Sommige aangekoekte schoonmaakklusjes laten zich makkelijker reinigen als je er een reinigingstablet voor gebitten in doet zodat het aangekoekte eerder losweekt.
De binnenkant van een magnetron een bakje water in zetten met citroensap, na even te laten koken kan je de magnetron makkelijker afnemen. Als je de oven niet te vuil laat worden werkt het ook in de oven.
Een halve citroen in de koelkast haalt luchtjes uit je koelkast. Je vriesvak sneller ontdooien door er een bak heet water in te zetten. Een laminaatvloer met een zachte bezem vegen ipv stofzuigen. Voor de rest de boel een beetje bij houden en niet al te vies laten worden want dan heb je meer werk.